onsdag 9 februari 2011

Det här med förskolan...

Idag när jag kom till flickornas förskola så fick jag med mig en lapp hem. Från och med 1 mars så ökas tiden för barnen på öppna förskolan, från 15-20 h, för föräldralediga och arbetslösa. Nu har jag inget emot förskolan i sig, flickorna älskar sin förskola, den är bra på alla sätt och vis. Men att förskolan tar för givet att alla vill ha sina barn där längre tid. Nu är flickorna såpass stora och har därför ett stort utbyte av att gå ett par timmar i veckan, att utöka med en dag extra skulle de älska. De får välja själva!

En mamma frågade mig häromdagen när jag tyckte det var lagom att börja förskolan. Så här i efterhand ångrar jag lite att Agnes fick börja innan hon fyllt fyra (hon var 3). Mellan 1-3år  har de inget behov av det sociala på samma sätt som ett lite äldre barn. Mellan 3 och 4 händer jätte mycket i barnens utveckling. Att leka med kompisar någon dag, gå till ÖF och vara hemma, pyssla och dona med mamma, det är fullt och tillräckligt för en liten 3 åring. De kommer börja skolan så småningom ändå.

Jag vill inte sitta och ångra när jag blir äldre att jag inte tog vara på tiden med mina barn, det är nu vi bygger grunden!

1 kommentar:

  1. vad skönt att du tar upp det! håller såklart med fullt ut!

    SvaraRadera

Barnkläder - hm- polarn o pyret- ralph lauren - converse - lexington- the brand- boomerang - shopping - inredning - loppis - barn - familj - bygga hus